+Follow
Dashboard
Beutiful Life

how beautiful is your life ?
Credits..
Template by : Nurul lzzati
Image by : we❤it
Background : nabiyha / cherrybam

Tuesday, 25 December 2012
Halal VS Haram @ 11:19 pm
0 talkative person(s)

Assalammualaikum. :D Selamat pagi anda-anda sekalian..huihh..cerianya..Mestilah kita harus ceria bila berhadapan dengan masyarakat.Baru ada aura di wajah. :) Senyuman dan keceriaan itu penting supaya orang melihat kita manis di mata.Tapi jangan lah senyum macam orang yang angau nak ngorat sampai menaikkan nafsu seseorang yang melihat kita.Lain dah niat nya tu. Ye tak ?

Kita tak nak banyak ngomong-ngomong sebab perbincangan untuk entry hari ni agak sirius untuk kita fahami konsep halal dan haram.Soal halal dan haram pada zaman kini semakin jauh kita ketepikan.Malah ada sesetengah orang tahu halal dan haram ni tapi mereka buat do know je.Entry hari ini bella bukan nak melihat kesalahan orang lain tetapi bella mahu berkongsi dan untuk peringatan kita bersama.Tiada manusia yang sempurna melainkan yang maha Pencipta.Manusia seperti kita memang tidak lari daripada melakukan kesalahan dan dosa.
Konsep halal dan haram yang perlu kita ketahui adalah konsep larangan di dalam Islam bukanlah bertujuan untuk menyekat kebebasan umatnya untuk memperlakukan mengikut hati mereka, tetapi lebih kepada mendidik umatnya.Larangan ini sebenarnya adalah sebagai ujian Allah untuk menguji keimanan dan ketaqwaan hamba-Nya selain menjadi benteng kepada manusia supaya tidak terjerumus ke lembah kehinaan di atas perbuatan mereka.


Ok here bella sedikit tekankan kebanyakan orang yang bercouple tidak menjaga batas pergaulan mereka.Jarang sekali kita dapat lihat mereka yang sangat menjaga batas2 pergaulan mereka dengan pasangan mereka.Kadang-kedang bella rasa amat kecewa dan sedih bila kita lihat orang yang seagama kita tidak memikirkan dosa yg mereka akan tanggung.Bukan hendak menyibuk hal orang or nak jelez ke hape. BUT ini soal maruah agama bukan boleh di buat main.Bila ada yang membuncit tiba-tiba nak salah kan siapa ? orang kata dah cinta lautan api sanggup ku renangi.Hey come on lah now dah zaman moden kenapa masih ada yg berfikiran seperti orang zaman JAHILIAH ?? kesian kan ? orang zaman jahiliah tidak ada didikan agama macam kita sekarang nie.Kenapa harus kita ikut budaya barat yg tiada agama dan sah-sah di dalam Al-Quran tertulis orang yg kafir nie akan masuk neraka walau dia baik mcm mana sekalipon dgn kita.Kerana dia tidak sujud kepada Allah.
So please, jangan tamabah dosa kita yang dah sedia belambak dosanya.Fikir-fikirkan lah.Hal ini bukan sahaja menjaga maruah agama tetapi maruah diri kita juga.Terutama sekali perempuan maruah anda adalah mahkota anda peliharalah mahkota anda hanya untuk yang bernama suami anda.Lelaki kalau dah touch dy go.Opss sorry ye tiada niat untuk mengutuk 'SOME' lelaki ok.Tak semua begitu.Jangan pernah pertikaikan 'kenapa lah orang dok sebok hal aku suka hati aku lah nak jalan berdua dengan dia or tak.Dia pakwe aku dy hak aku,aku milik dye.Apa yang kitaorang buat suka kita lah'..Astghfirullah..sila sedar kita umat akhir zaman dah banyak tanda-tanda kecil dan besar kiamat Allah perlihatkan untuk kita.
Di dunia kita tak perlu berseronok bagai semua yang kita miliki milik Allah dan hak Allah.Bila-bila masa Allah boleh ambil balik.Pasangan kita tu pon milik Allah juga.Jika kita dah merasa keseronokan berpegang tangan, bercium,berpeluk kita tak akan merasa keseronokan itu selepas kita bernikah dengan lelaki yang sah untuk kita dan halal untuk kita.Biarlah kita rasa susah dan bila tiba masanya kita akan rasa kesenangan, keseronokan dan kebahagiaan itu yang sah-sah jadi milik kita.
Di dunia kita tak perlu berseronok bagai semua yang kita miliki milik Allah dan hak Allah.Bila-bila masa Allah boleh ambil balik.Pasangan kita tu pon milik Allah juga.Jika kita dah merasa keseronokan berpegang tangan, bercium,berpeluk kita tak akan merasa keseronokan itu selepas kita bernikah dengan lelaki yang sah untuk kita dan halal untuk kita.Biarlah kita rasa susah dan bila tiba masanya kita akan rasa kesenangan, keseronokan dan kebahagiaan itu yang sah-sah jadi milik kita.


::::Lelaki yang pintar sentiasa risau dirinya akan membawa fitnah kepada wanita::::

So konklusinya biarlah kita bersederhana dalam sesuatu hubungan dan tidak terlalu berlebihan dan jauhi daripada fitnah orang. :)







RoseMerah:Salam...

❤ older posts / / newer posts ❤